Luisteren, dat doet toch iedereen!

Klopt! En toch is er nog veel te leren over luisteren. Doe je voordeel met deze blog en verdiep je eens in je eigen luistervaardigheden.

Er zijn drie stappen in luisteren: aandacht en concentratie (gerichtheid op de ander), waarnemen (horen) en de informatie verwerken (luisteren).

Dus dan wordt de vraag: wat is nodig om goed te kunnen luisteren?

Verbale informatie is vluchtig; met dat iets gezegd is, is het weer verdwenen. Dit betekent dat er aan nogal wat voorwaarden moet worden voldaan voor iemand echt goed kan luisteren.

  • Goede oren en een goede auditieve verwerking hebben (het alleen horen is niet genoeg, je moet de boodschap ook nog verwerken, begrijpen en er op reageren)
  • Weten dat de boodschap voor jou bestemd is (je gaat pas reageren als je weet dat er iets tegen jou gezegd wordt)
  • Gericht zijn op de ander (Iemand die in een boek verdiept zit, zal in eerste instantie niet door hebben dat er tegen hem wordt gepraat)
  • Concentratie en aandacht kunnen opbrengen (Als je veel aan je hoofd hebt, zul je meer moeite hebben om te luisteren, maar ook als er veel afleiding in de omgeving is, lukt luisteren vaak niet goed)
  • Belemmeringen wegnemen (Lawaai, door elkaar heen praten, maar ook je eigen invulling, aanname en oordelen opmerken)
  • Een goed geheugen hebben (het korte termijn, lange termijn en werkgeheugen moeten voldoende werken om de informatie lang genoeg vast te houden)

Wat kan er misgaan bij luisteren?
Tijdens het verhaal van de ander al bezig zijn met hoe je wilt reageren
Als een ander niet tijdig reageert, er van uit gaan dat de ander je gehoord, goed verstaan heeft en niet wil reageren. Dit wekt irritatie maar hoeft niet terecht te zijn.
Er van uit gaan dat jouw boodschap goed gehoord en verwerkt wordt door de ander.
Te snel denken dat je weet waar het over gaat en gaan invullen voor de ander.
Met meerdere dingen tegelijk bezig zijn en daardoor de informatie niet volledig opnemen.
Ervan uitgaan dat jullie het over hetzelfde hebben.
De ander afkappen omdat je iets anders gaat doen.
En nog veel meer………………………………..

Hoe luister jij?
Ben je er helemaal bij met je aandacht? In het hier en nu, zonder afleidingen zowel van buitenaf als binnenin jezelf?
Sta je open om informatie te ontvangen? Onbevangen, oprecht en zonder oordeel vooraf?
Geef je jezelf en de ander ruimte om te zenden en te ontvangen? Laat je stiltes vallen?
Ben je nieuwsgierig naar wat de ander te vertellen heeft? Wil je er van leren?
Is de informatie direct zo duidelijk dat jouw reactie aansluit op de informatie?

Wat levert beter luisteren op?
Verbinding
Ontspanning
Verdieping
Erkenning
Vertrouwen
Afstemming
Aansluiting

Wil jij beter leren luisteren? Maak dan kennis met ROND.
Voor meer informatie; mail karen@aansluitenbijcommunicatie.nl of bel 06-24 82 29 62

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, luisteren, professionele communicatievaardigheden en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.