Ja maar, ja maar, je moet, je moet!

Omdenken volgens Berthold Gunster:
“Ja-maar (het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem) naar ja-en (het is, wat het is).”

Ik zou daar nog aan willen toevoegen dat mensen die vaak zinnen beginnen met “ja maar” ja maar2niet luisteren naar wat de ander zegt. Waarschijnlijk zijn ze ook al bezig geweest hun bezwaren te formuleren tijdens de inbreng van de ander en zijn ze niet erg bereid een echt gesprek te voeren. “Ja maar” komt vaak vergezeld van “je moet”. Ik noem het de twee grootste dooddoeners in gesprekken. Elke vorm van wederkerigheid wordt geblokkeerd door deze twee uitingen. Het zegt vooral iets over de gebruikers ervan, namelijk dat zij verwachtingen hebben en deze vooral bevestigd willen krijgen.

Verwachtingen zijn rare dingen, ze kunnen gesprekken volledig laten escaleren en gesprekspartners gaan vaak met een onvoldaan gevoel uit elkaar. Verwachtingen ontstaan vanuit eerder opgedane ervaringen, maar ook vanuit normen en waarden die mensen van kleins af aan mee krijgen en worden als feiten gebracht (“Dit is hoe het hoort”)

Binnen welke relatie dan ook is “hoe het hoort” een proces waarbij alle betrokkenen hun eigen visie, normen en waarden, verwachtingen en overtuigingen uitspreken en hopelijk gezamenlijk een nieuwe vorm vinden. Hiervoor is de bereidheid nodig om de verbinding aan te gaan met anderen.

Ik ben er van overtuigd dat veel ruzies en conflicten in de basis een machtsstrijd zijn, waarbij verwachtingen een grote rol spelen. Met name in machtsverhoudingen, die in de kern al niet gelijkwaardig zijn, is het vooral degene met het overwicht degene die door zijn opstelling het verschil kan maken in of mensen zich gehoord, gezien en erkend voelen om wie zij zijn.

VOORBEELD:
Een leidinggevende die vanuit hoge verwachtingen eisen stelt en de inbreng van medewerkers eigenlijk maar lastig vindt, krijgt werknemers die in zichzelf keren en zich “niet meer laten kennen”. Naar de baas toe zeggen ze “ja en amen” maar op de werkvloer ontstaat een sfeer van onveiligheid waarbij mensen alleen nog voor hun eigen hachje gaan. Mensen hebben geen plezier, gaan met tegenzin naar hun werk en uiteindelijk bereikt de baas het tegenovergestelde van wat hij wil: meer productiviteit en gemotiveerde werknemers.

Goede leidinggevenden streven gelijkwaardigheid na.
Ruimte: er is tijd en aandacht voor inbreng en ideeën van alle teamleden, voor emoties en ervaringen en mildheid voor elkaars “eigenaardigheden”.

Openheid: alles mag gezegd worden, er is bereidheid om te luisteren en om te delen zonder dat er meteen afgekapt wordt. Er is een bereidheid om verbinding aan te gaan, om feedback te geven én te ontvangen met respect voor de ander.

Nieuwsgierigheid: anderen laten uitpraten en benieuwd zijn naar de motivatie en beleving van anderen, kennis delen en processen laten ontstaan. Het onderzoeken en benoemen van verschillen zonder direct te oordelen, aannames te doen of invulling te geven.

Duidelijkheid: is misschien wel het belangrijkste aspect; een goede leidinggevende stelt duidelijke kaders, geeft zo goed mogelijk inhoud aan professionele competenties, ziet individuele kwaliteiten en benoemt deze, behandelt iedereen gelijk en communiceert op een manier die voor zo min mogelijk interpretatie vatbaar is.

Aansluiten Bij Communicatie traint en begeleidt teams en leidinggevenden in zorg, hulpverlening en onderwijs die zich willen bekwamen in een RONDe kijk op het werk. De voordelen, de nadelen en de meerwaarde van ROND communiceren komen uitgebreid aan bod in een traject op maat.


Klik op de afbeelding voor meer informatie en voor wie meer wil weten, stuur een mail naar: karen@aansluitenbijcommunicatie.nl

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, professionele communicatievaardigheden en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.