Oogkleppen op en lijstjes afvinken of…………………….

touwtjes

Of ondersteunen zodat mensen die hulp vragen ZELF verder kunnen?

Het is tijd voor een cultuuromslag!

Na het volgen van de training “Huiselijk Geweld en Kindermishandeling in kwetsbare relaties” , ben ik er weer meer van overtuigd geraakt dat problemen altijd een systeemprobleem zijn. Wat getolereerd wordt en in welke context is bepalender voor de ernst van een probleem dan het gedrag dat iemand vertoont.

Wat doet de huidige hulpverlening?
Vaak is het zo dat iemand een probleem ervaart en dat daar een oplossing voor moet komen. De hulpverlening is vooral daar mee bezig. De cliënt wordt aangepast zodat hij weer mee kan. Tenminste dat wordt heel stevig gehoopt en de interventies worden gemeten zodat blijkt dat behandelingen succesvol zijn geweest. De behandelmethodiek staat centraal en niet de cliënt.
Dat het systeem aan het vastlopen is, lezen we dagelijks in de krant. Het aantal “verwarde” personen neemt toe, pesten op scholen, op de werkvloer, in verzorgingshuizen is nog altijd niet onder controle, wachtlijsten in de JeugdGGZ zijn eindeloos en ondertussen moeten al die mensen door met leven.

Hoe dan verder?
Voor mij was dat de reden om samen met twee medeprofessionals  een Zorg Ondernemend Netwerk op te richten:

Zorg-Ondernemend-Netwerk-logo

ZON onderzoekt samen met hulpvragers wat binnen hun mogelijkheden en die van hun omgeving oplossingen zijn die de kwaliteit van hun leven vergroten.
ZON biedt een unieke mix van expertises, vanuit een gezamenlijk gedeelde visie.
ZON staat naast de hulpvrager en zijn omgeving en gelijkwaardig communiceren is de basis.
ZON staat voor verbinding, creatief denken en samen met hulpvragers te onderzoeken wat zij nodig hebben om verder te kunnen vanuit een ondersteunende, procesgerichte houding.
ZON biedt “gewoon waar het kan en bijzonder waar het nodig is.”

ZON werkt met de methode ROND en streeft naar gelijkwaardigheid in communicatie. Door te kijken naar gedrag, gevoelens en gedachten bij zowel cliënten als hun omgeving, ontstaat er inzicht in de mogelijkheden om nader tot elkaar te komen. Van simpele oplossingen als meer inzicht in elkaars beleving tot het aanpassen van de manier van communiceren, elke uitkomst is mogelijk als dat voor cliënten en hun omgeving ontspanning, rust en plezier oplevert. Wij gaan er van uit dat mensen die prettig in  het leven staan nieuwsgieriger zijn en meer openstaan voor nieuwe dingen.

denkertje9

Het uitgangspunt van hulpverlening is volgens ZON dan ook niet de diagnose, maar de manier waarop cliënt en omgeving zich tot elkaar verhouden. 

Aansluiten Bij Communicatie doet binnen ZON waar zij goed in is; het in kaart brengen van misverstanden in onderlinge communicatie. Vaak de basis van problemen.
zelf doenIn alle relaties is communicatie tweerichtingsverkeer en zijn er dus twee of meer partijen die invloed uitoefenen op elkaar. Factoren die communicatie bemoeilijken kunnen onder meer Niet Aangeboren Hersenletsel, ontwikkelingsproblemen of een verstandelijke beperking zijn, maar ook stress, ingrijpende levensgebeurtenissen of eerdere ervaringen hebben hun impact op de manier waarop mensen communiceren.

Voor meer informatie: karen@aansluitenbijcommunicatie.nl of karen@zorgondernemendnetwerk.nl 

 

 

Advertenties

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Communicatie, Relaties, ROND en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.