Raar

Weet je wat ik nou raar vind? Dat sommige hulp-/zorgverleners hun deskundigheid als wapen en als schild inzetten, dat zij zich hullen in stilzwijgen als ze aangesproken worden op hun houding tegenover hulpvragers én dat ze hun handelen rechtvaardigen met de uitspraak “ach ja, soms verlies je er één”.

Laat ik voorop stellen dat ik genoeg voorbeelden ken van hulp-/zorgverleners ken die zich niet zo gedragen.

“Er gaat dus ook heel veel goed. ”

Mijn punt is dat die uitspraak te vaak gebruikt wordt om de situaties, waarin het spaak loopt of zelfs volledig uit de hand, toe te dekken met de mantel der liefde. Vandaar dat ik hier vandaag mijn verbazing maar eens onder woorden breng.

Ik werk al mijn hele werkzame leven in de zorg en hulpverlening en ik leer dagelijks dingen bij als het gaat over communicatie, interactie, het effect van mijn handelen op anderen en nieuwe manieren om informatie over te brengen of mensen in beweging te zetten.
Ik zie mijn hele werkzame leven ook al teveel collega’s die zich niet leerbaar opstellen, die hun eigen deskundigheid niet in twijfel trekken, die trainingen vooral volgen omdat je er punten voor krijgt, die vasthouden aan protocollen en regeltjes en die wegduiken als het lastig wordt. En dat vind ik raar.

Professionele vaardigheden in hulp- en zorgverlening bestaan voor mij vooral uit:
Ruimte: 
Bewust tijd en aandacht besteden aan je eigen leerproces.
Bewust omgaan met het gegeven dat je passant bent in het leven van hulpvragers; je wilt bijdragen aan hun zelfredzaamheid en eigen regie en het niet overnemen.
Bewust werken aan veiligheid onderling; zonder veiligheid geen verbinding.
Je eigen angsten onder ogen zien en weten welke invloed die hebben op je handelen.

Openheid:
Bewust omgaan met jouw eigen (voor) oordelen, aannames en invullingen en erkennen dat ook jij die hebt.
Openstaan voor andere meningen, invalshoeken en oplossingen; bewust flexibel zijn.
Erkennen dat jij niet alles kunt en openstaan voor de expertise van anderen.
Bereid zijn kennis uit te wisselen omdat effectieve hulp- en zorgverlening een gezamenlijke inspanning is.
Je kwetsbaar durven opstellen; OOK hulp- en zorgverleners zijn gewoon mens!
Nieuwsgierigheid:
Informatie onderzoeken; jezelf en anderen blijven bevragen of er sprake is van objectieve of subjectieve beeldvorming.
Nee heb je en ja kun je krijgen; stel je vragen!
Je leerbaar opstellen; actief benieuwd zijn naar de beleving en motivatie van anderen.
Blijf onbevangen anders raak je gevangen.
Je eigen beeldvorming blijven toetsen aan die van anderen.
Je eigen comfortzone kennen en daar geregeld bewust buiten stappen om je verder te ontwikkelen.

Duidelijkheid:
Zeggen wat je doet én doen wat je zegt.
In overleg met opdrachtgevers komen tot de meest effectieve inzet van middelen; opkomen voor jezelf en hulpvragers.
Trots zijn op je vak als hulp-/zorgverlener en helder zijn over behoeften, benodigdheden en voorwaarden om je werk goed te kunnen  uitvoeren.
Bewust omgaan met informatie; wie heeft het geschreven, wat staat er precies, welke belangen spelen mee, waarom staat het er zo, hoe is de informatie tot stand gekomen.

De kern van mijn betoog is dat elke hulp- en/of zorgverlener zijn eigen instrument is en dat de kwaliteit van de hulpverlening valt of staat met de bereidheid en het vermogen van individuele hulp- en zorgverleners om zaken onder ogen te zien, om zelfstandig te blijven nadenken, om jezelf zo af en toe (misschien) zelfs wel ter discussie te stellen en de verbinding met elkaar te zoeken.

“De hulpvrager staat centraal; niet de hulpverlener”

Valkuilen zijn:
Niet doorverwijzen als jouw kwaliteiten en expertise niet passend zijn.
Niet doorpakken als de situatie daar om vraagt.
Geen ruggespraak houden om jouw objectiviteit te verhogen.
Geen verantwoordelijkheid nemen voor jouw eigen invloed op het proces.
De hulpvrager van jou afhankelijk maken.
Je vereenzelvigen met de hulpvrager en geen professionele afstand meer kunnen bewaren.
En zo zijn er vast nog meer!

Laten wij, als gepassioneerde hulp- en zorgverleners, de transitie en transformatie aangrijpen om onszelf eens onder de loep te nemen en dan ben ik er van overtuigd dat ik steeds minder dingen raar ga vinden op termijn 🙂
#professionalsvoorgoedezorg 

Ben je geïnspireerd geraakt om actief aan de slag te gaan met het versterken van jouw kwaliteiten, neem dan contact op: karen@aansluitenbijcommunicatie.nl

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, Kwaliteit, professionele communicatievaardigheden, ROND en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.