Haal het beste uit jezelf en je gesprekspartner.

ROND communiceren is een optelsom van alle eigenschappen die de kwaliteit van communicatie bevorderen. De reden voor aandacht voor deze eigenschappen is dat de hectiek van alledag nogal eens leidt tot misverstanden, conflicten en verwijdering.
ROND staat voor bewust contact maken, wederzijdse verwachtingen duidelijk krijgen, zelfreflectie en weten wat er eventueel speelt bij moeilijk verstaanbaar gedrag.

ROND is voorwerk dat je doet om jezelf en de ander beter uit de verf te laten komen.


Weten hoe het hoort, betekent nog niet dat het ook wordt toegepast.

Deze benaderingswijze maakt bewust wat onbewust bij de meeste mensen aanwezig is en geeft handen en voeten aan het toepassen er van in het dagelijks leven.

De R staat voor Ruimte geven.
De O voor een open houding.
De N voor Nieuwsgierigheid.
De D staat voor Duidelijk communiceren.

Doelen van ROND communiceren liggen op het vlak van:

  • Erkennen; is er ruimte voor de beleving van beide gesprekspartners, kun je de ander bereiken?
  • Luisteren; geef je de ander tijd om zijn gedachten te ordenen en verwoorden, maak je gebruik van stiltes, vat je samen, laat je ruimte voor nieuwe inzichten?
  • Praten; hoe snel praat je, hoeveel informatie geef je, welke woorden gebruik je?
  • Observeren/waarnemen; onbevangen kijken wat er gebeurt, voorzichtig zijn met oordelen?
  • Eigen houding en manier van doen; wat straal je uit, welke gedachten beïnvloeden je, welke ervaringen spelen een rol?
  • Afstemmen op de ander; pas je je tempo en taalgebruik aan, check je of de boodschap is overgekomen, ben je duidelijk?
  • Begrenzen; hoe breng je verantwoordelijkheid voor keuzes over, hoe verduidelijk je consequenties van handelen, wat is de rol van relativeren en hoe blijf je bij jezelf als je agressie ervaart?

Voor wie:

  • Professionals in zorg- en welzijn.
  • Professionals in het onderwijs
  • Professionals in service- en dienstverlening
  • Medewerkers van gemeenten
  • Iedereen die zichzelf wil bekwamen in het voeren van effectieve gesprekken.

Vormen van ondersteuning/begeleiding/training voor organisaties:

  • Projectmatig, voor een locatie of afdeling, die zich de principes van ROND communiceren eigen willen maken.
  • Coaching, begeleiding intervisie bij professionele hulpvragen.
  • Trainingen op gebied van ROND communiceren, in company
  • Klinische lessen, presentaties, workshops

Als logopedist heb ik deze manier van kijken en werken ontwikkeld omdat ik zowel persoonlijk als professioneel veel te maken heb gehad met ongelijkwaardigheid in interacties. Hulpverleners die vasthouden aan hun eigen referentiekader en niet afstemmen op de behoeften die ik had, professionals die precies wisten wat hun cliënten wel en niet nodig hadden en hun handelen daar op afstemden zonder zich zo af en toe af te vragen of hun manier van kijken de ander recht deed. Het kan anders!

Wil je meer weten over ROND of over wat ROND voor jouw werk kan betekenen? Neem dan eens contact op met karen@aansluitenbijcommunicatie.nl 

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in gelijkwaardigheid, professionele communicatievaardigheden, ROND en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.