Als wij het niet aanbieden, zullen zij het niet leren.

Het feit dat iemand niet kan praten, betekent niet dat hij of zij taal niet begrijpt. Maar hoe kom je daar als omgeving achter? In dit blog tips om de communicatie op gang te brengen of uit te breiden door goed te kijken naar de signalen van de niet-sprekende ander.


Voor wie is dit handige informatie?

Voor ouders, familieleden, begeleiders, therapeuten die leven en werken met kinderen en volwassenen die niet of nauwelijks spreken.
Er zijn meerdere oorzaken voor het niet leren praten of niet meer kunnen praten, zoals een verstandelijke beperking, een ernstig meervoudige beperking (zoals bijvoorbeeld het syndroom van Rett), een lichamelijke beperking (hierbij kun je denken aan spastische tetraparese of een zintuiglijke beperking) en Niet Aangeboren Hersenletsel (waaronder CVA of dementie)  

Niet praten betekent niet per definitie taal niet begrijpen.
Communicatie is meer dan praten alleen. Het is een gemiste kans om er als omgeving van uit te gaan dat iemand toch niet begrijpt wat er gezegd wordt, ook al praat hij of zij niet.   

Begrijpen komt voor het gebruiken van taal.
Taalontwikkeling komt op gang als er genoeg aanbod van taal vanuit de omgeving is. Binnen een normale taalontwikkeling zullen kinderen eerst woorden gaan begrijpen voordat zij zelf ook maar een woord hebben gezegd. 

Als het aanbod er niet is, hoe kan iemand dan leren communiceren?
Ook mensen die niet praten, kunnen leren communiceren met de middelen die zij wel hebben. Dat vraagt van de omgeving dat zij gewoon blijft praten en tegelijkertijd alert is op signalen van de ander. 

Welke signalen en reacties kun je zoal zien?
Het strekken van het lichaam
Een glimlach
Een aanraking
Dichterbij komen
Knipperen met de ogen
Een hoofdbeweging
Aankijken
Niet reageren
Hoofd wegdraaien 

Deze reacties kun je versterken door ze te bevestigen en er betekenis aan te geven. Dit doe je door te zeggen wat je ziet en te benoemen wat je denkt dat het betekent, vervolgens wacht je een reactie van de ander af. Als je dit consequent doet, leert de ander dat het signaal betekenis heeft en kan hij of zij dit bewust in gaan zetten.

Zo ontstaat er een betrouwbare “ja”- of  “nee”-reactie en kun je vervolgens door middel van gesloten vragen gaan achterhalen wat iemand wil. 

Wat als de ander niet of niet betrouwbaar reageert.
Weet de ander dat je het tegen hem/haar hebt?
Maak eerst contact.
Heb je de ander voldoende tijd gegeven?
Neem de tijd.
Zijn er afleidingen?
Kies een rustig moment.
Zit de juiste vraag er niet bij?
Vraag er naar.
Is de vraag misschien te moeilijk?
Stel de vraag in andere woorden.
Verduidelijk je vraag door voorwerpen, foto’s of gebaren te gebruiken.

Dit is maar een tipje van de sluier, omdat iedereen uniek is en iedereen andere mogelijkheden heeft.
Ik ben tevreden als je, als lezer, in ieder geval meeneemt dat mensen die niet spreken, wel degelijk hun wensen en behoeften kenbaar kunnen maken als zij daartoe geholpen worden door hun omgeving.
Dat is de eerste stap naar meer gelijkwaardige communicatie met mensen die niet of niet meer kunnen spreken. Wil je meer weten of heb je een concrete vraag, neem dan contact op met karen@aansluitenbijcommunicatie.nl of neem een kijkje op www.aansluitenbijcommunicatie.nl en vul de gratis screening in.

Aansluiten Bij Communicatie bevordert kwaliteit van leven!

 

 

Advertenties

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in CVA, dementie, ernstig meervoudig beperkt (EMB, ZEMB), Geen categorie, ja/nee, Ondersteunde Communicatie, Verstandelijke beperking en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.