Woorden als wapens

Ik kijk vol verbazing naar het taalgebruik van president Erdogan en zijn ministers. Ik heb er geen woorden voor. Hoe kan het dat zij wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk in hun eigen oog? Feit is dat in hun eigen grondwet staat dat zij geen campagne mogen voeren op buitenlands grondgebied; maar ach daar houdt niemand zich aan dus dat argument telt niet. Feit is dat ze niet persé naar Nederland hoeven komen om informatie te verstrekken over een referendum in Turkije, tenzij ze nog nooit gehoord hebben van internet, de posterijen en de telefoon………………….

Het staat iedereen in Nederland vrij om zich over wat dan ook te informeren maar nu wordt er een halszaak van gemaakt door de Turken omdat persoonlijk contact ineens de enige manier lijkt te zijn waarop zij zich op de hoogte kunnen stellen. Ik begrijp dat niet. Wat ik wel begrijp is dat woorden wapens worden als er een voordeel te behalen valt.

woorden1

Woorden zijn van zichzelf niet gevaarlijk. Ze staan alleen nooit los van het non-verbale. De letterlijke betekenis van woorden is neutraal te omschrijven en zoals we vroeger al leerden “schelden doet geen zeer, slaan des te meer”.  Hoe komt het dan dat woorden wel degelijk kunnen kwetsen, mensen op het verkeerde been kunnen zetten en misverstanden en conflicten veroorzaken tussen mensen?

Woorden zitten altijd in een context. Die context bestaat uit de situatie waarin het woord gezegd of geschreven wordt, waarin de partijen bij elkaar betrokken zijn, ze staan geschreven of worden gezegd met een bepaalde intentie en scheppen een beeld van de werkelijkheid door de manier waarop ze geordend worden.

De situatie is een momentopname. Met name gesproken woorden zijn vluchtig en roepen een (emotionele) reactie op bij gesprekspartners. Schreeuw ze heel hard en anderen ervaren een noodzaak om op te staan tegen zoveel onrecht. Aanval is de beste verdediging; beschuldig de ander en de aandacht is alleen nog gericht op wat die ander fout doet.

Redelijkheid verdwijnt waar willen en wetens woorden gebruikt worden om een ander te beschadigen, je zin te krijgen of jezelf schoon te praten.

“Schreeuwers hebben de aandacht” 

De belangrijkste “stoorzenders” in de communicatie zijn de zenders en ontvangers van boodschappen omdat zij ieder hun eigen beleving, ervaring, gevoel, motieven en gedachten inbrengen in de communicatie. Degenen die het beste weten welke woorden doel treffen domineren de berichtgeving. Schreeuwers hebben de aandacht en nuances verdwijnen als mensen gericht woorden als wapens inzetten.

“Vraag je altijd af welk/wiens belang er gediend wordt”

De reden dat wij mensen communiceren is grotendeels gericht op het beïnvloeden van anderen; we willen hen overtuigen, enthousiasmeren voor onze plannen, motiveren en aanzetten tot actie, gelijk krijgen of ons eigen leven makkelijker maken.

De intentie waarmee dat gebeurt varieert van puur eigen belang tot het beste met anderen voor hebben.

De meeste mensen zijn goedwillend en hebben geen boze bedoelingen. Ze vertrouwen er op dat anderen precies zo zijn als zij zelf. Helaas werkt het vaak zo dat mensen die minder goed willen of anderen voor hun karretje willen spannen vanuit eigen belang de ruimte krijgen.

Blijf daarom zelf nadenken! En bedenk dat polariseren eigenlijk alleen verliezers oplevert.

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Agressie, Communicatie, Gevoel en verstand en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.