Kijk eens door een RONDe bril

mildheidCommuniceren doe je nooit alleen; in interactie is ruimte voor beide partijen en ieder mens heeft behoefte zich gehoord, gezien en erkend te voelen.

Vanuit die drie invalshoeken ben ik, als logopedist en als mens, in de loop der jaren op basis van opgedane ervaringen en verdieping van mijn kennis gekomen tot de volgende conclusies:

1) Het welbevinden van mensen is afhankelijk van het succes waarmee ze in verbinding staan met andere mensen.
2) Gelijkwaardigheid bevordert de kans op succesvolle communicatie.
3) Mensen hebben een universele behoefte zich gehoord, gezien en erkend voelen om wie zij zijn.

Door me hier verder in te verdiepen heb ik gemerkt dat er vier aspecten zijn die bepalend zijn voor elke interactie die mensen aangaan. In het kort zijn dit de volgende aspecten:

gelijkwaardig2Succesvol communiceren begint met ruimte geven en nemen, mensen komen het best tot hun recht in interacties waarin ruimte is voor hun eigenheid, voor hun mogelijkheden en voor hun boodschap. Beheersen en controleren zijn manieren om de onderlinge ruimte te domineren en te manipuleren waardoor interacties vaak moeizaam verlopen.

ja maar2Het succes van de communicatie wordt vergroot als er bij de communicatiepartners sprake is van openheid; oprechtheid, onbevangenheid en bewust omgaan met oordelen maakt dat er meer afstemming plaatsvindt. Elkaar open tegemoet treden bevordert de betrouwbaarheid en de wederzijdse kwetsbaarheid die ontstaat, zorgt voor meer wederzijds begrip. Vooroordelen, aannames en invullingen belemmeren een open contact van mens tot mens en zorgen voor onveiligheid in de communicatie.

vragen4Vervolgens speelt nieuwsgierigheid een belangrijke rol in het succesvol afstemmen op elkaar. Door actief op zoek te gaan naar wat jouzelf en de ander beweegt en motiveert, ontstaat er onderling vertrouwen en kom je dichter bij elkaar. Nieuwsgierigheid zorgt er voor dat je bereid blijft de ander te horen, dat jouw emoties en die van de ander een plaats krijgen in de interactie en dat gesprekken ontspannen verlopen, ook als je het principieel oneens bent. Een schuldige aanwijzen, spreken van goed en fout, de eigen waarheid verheffen tot enige waarheid zorgen voor wantrouwen, verwijdering en verharding van standpunten.

hebben we het over hetzelfdeEn tot slot is er nog de duidelijkheid: wat je zegt, hoe je het zegt en waarom je het zegt heeft alleen kans van slagen als de ander jou begrijpt of daar in elk geval moeite voor doet. Woorden zijn vaak niet eenduidig, de context heeft invloed op de betekenis en ook de verschillen in referentiekaders van mensen dragen bij aan verwarring. Daar wij met zijn allen gemiddeld 4,63 lettergrepen per seconde (lees hier meer over het onderzoek) oftewel rond de 150 woorden per minuut spreken en taal vluchtig is, komt het er op aan dat de ander voldoende gelegenheid heeft om de informatie tot zich te nemen, te verwerken en een reactie te geven. In de tijd die de ander daarvoor nodig heeft, kan in elk van de drie acties iets mis gaan. Het is dus niet zo heel erg vanzelfsprekend dat wij er met zijn allen van uit gaan dat wat wij zeggen altijd overkomt zoals wij het bedoelen. Kortom: streven naar duidelijkheid vergroot de kans op succesvolle communicatie.

Zo is de methode ROND logo-rond-transparante-achtergrond-002ontstaan. Een methode die zich in eerste instantie richt op het in kaart brengen van belemmerende factoren bij gesprekspartners en die voor iedere professional die werkt met mensen uitgangspunten geeft om de overdracht en de therapietrouw te optimaliseren. Het mooie van de methode is dat hij in allerlei situaties ingezet kan worden en dat een professional die de methode beheerst ook zijn klanten inzicht kan geven in processen die spelen binnen interacties in zijn of haar leven.

Denkertje3

Ben je nieuwsgierig geworden? Ben je klaar voor een andere kijk op communicatie?
Aansluiten Bij Communicatie organiseert trainingen, workshops, themasessies en meer, zowel voor individuele professionals als voor organisaties die aan de slag willen.
Mail karen@aansluitenbijcommunicatie.nl voor informatie en vragen.
En natuurlijk kun je ook een kijkje nemen op mijn website: www.aansluitenbijcommunicatie.nl

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, gelijkwaardigheid, Goede zorg en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.