Logopedie in de praktijk; zoek de mogelijkheden die er altijd zijn!

Deze keer een verhaal over wat een logopedist kan bereiken in complexe situaties:

Bertha* is een jonge vrouw die als gevolg van een ongeluk ernstig hersenletsel heeft opgelopen. Door haar beperkingen kan Bertha* zich moeilijk tot niet aanpassen aan haar omgeving. Zij kan maar beperkt invloed uitoefenen op haar gedrag en zij is moeilijk tot niet in staat om over wensen, behoeften, gevoel en gedachten te praten en dat is zeer waarschijnlijk blijvend. Zij is volledig afhankelijk van haar omgeving om de voorwaarden waaronder zij zich prettig voelt zoveel mogelijk positief te beïnvloeden.

Waar loopt Bertha* in het dagelijks leven tegenaan:
obstakelAlles draait bij Bertha om eten; als ze eet, wil ze meer en als het geen tijd is om te eten vraagt ze er om en praat ze vooral over eten.
Bertha* komt niet tot handelen, eigenlijk zit zij voornamelijk de hele dag op de bank. Ze bedenkt zelf geen activiteiten en protesteert geregeld als moeder haar iets wil laten doen. Als zij het voor het zeggen zou hebben, keek ze de hele dag televisie.
Ze wordt van het ene op andere moment onrustig, begint dan op haar hand te bijten, op de bank te slaan en te schreeuwen, ze kan zichzelf dan volledig overstuur maken en dat komt intimiderend over.
Die buien lijken in intensiteit en frequentie toe te nemen en daardoor vinden mensen in haar omgeving het lastig om met haar naar buiten te gaan.
Eén keer in de week gaat ze zwemmen en hoewel ze het zwemmen leuk vindt, is de rit naar het zwembad en het omkleden elke keer weer een strijd.

Wat hebben we aangepast
Er is een dagprogramma opgesteld om structuur en vastigheid te creëren. Momenten van inspanning worden afgewisseld met momenten van ontspanning. De maaltijden vormen de ankerpunten en per dag worden maximaal vier activiteiten gepland.
Dit dagprogramma hebben we in een boekje gezet met woorden en foto’s.hebben we het over hetzelfde

Er is een kaart gemaakt die in de woonkamer is opgehangen met daarop informatie over welke dag en datum het is, wat er op het menu staat en of er visite komt. We zijn gestart om bij vragen van haar kant haar te verwijzen naar de kaart.
Bertha heeft een agenda gekregen waar tussen de activiteiten door aandacht aan wordt besteed. Hiermee krijgt de dag mee samenhang.

Er komen vaste momenten voor toiletbezoek.
Er worden afspraken gemaakt dat een activiteit afgebroken wordt als Bertha* erg onrustig is, dan wordt er voor gekozen om even rond te lopen.  En wanneer Bertha* onrustig blijft, zelf even uit de situatie te stappen om na korte tijd opnieuw contact met haar te maken.

Wat heeft het na een maand opgeleverd:
Eigenlijk was het fietsen direct al een succes, Bertha* was nieuwsgierig naar de hometrainer en ging er makkelijk op zitten. Ze ging daarna ontspannen naar beneden en was rustig.
Door vaste momenten voor toiletbezoek in te stellen, is na een maand het aantal ongelukjes gehalveerd. Het lijkt er zelfs op dat Bertha* de routine begint te herkennen.
Door Bertha* een duidelijke dagindeling te bieden is zij rustiger geworden en doet ze mee met meer activiteiten. Ze blijkt meer dingen leuk te vinden als ze gestructureerd worden aangeboden.
Als zij vraagt welke dag het is, wie er op bezoek komt of wat ze ’s avonds gaat eten, wordt zij naar de kaart verwezen. Hier reageert ze positief op en ze vraagt het minder op een dag.
De agenda bleek veel onrust te veroorzaken dus daar zijn we mee gestopt.

aanrakenDe positieve effecten zijn dat de omgeving rustiger reageert op haar buien, ze ervaren dat het dagprogramma houvast geeft en zij houden zich er zo veel mogelijk aan. De omgeving beseft nu dat Bertha* het beter doet als er overzicht en routine is en haar buien zijn afgenomen en minder heftig geworden. Er zijn nu momenten waarop ze samen plezier hebben en Bertha* geeft zo af en toe zelf aan dat ze iets wil doen.

In dit geval heb ik voornamelijk de vorm en de inhoud van de communicatie in kaart gebracht en meer aangesloten op de behoeften van Bertha*. Door aanpassingen in de informatie-overdracht heeft Bertha* meer houvast en voelt zij zich veiliger. De omgeving ziet dat zij goed reageert op vaste routines en begrijpt nu beter dat zij een belangrijke rol spelen in het bieden van die houvast.

Er is nu stabiliteit gekomen en van daaruit kunnen we uiteindelijk eventueel werken aan variatie en uitbreiding. Hierbij is Bertha* leidend.

Zit jij in een zelfde situatie en weet je niet goed hoe je daar positieve veranderingen in kunt brengen? Neem dan contact op via mail: karen@aansluitenbijcommunicatie.nl 

Wil je meer weten over Aansluiten Bij Communicatie, neem dan een kijkje op www.aansluitenbijcommunicatie.nl

denkertje9

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Agressie, evenwicht, Onbegrip en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.