Kinderen vragen er toch niet om!

Een school wil een jongen van vijf middels een noodprocedure van school verwijderen. Zij trekken het, volgens eigen zeggen, niet meer en hebben al alles geprobeerd.
moet
Laten we dit eens ontrafelen. Welke vragen komen er bij je op? Welke gedachten en gevoelens heb je bij dit scenario? Wat zijn de feiten?

 

Vragen die bijvoorbeeld bij mij opkomen zijn:
* Wat is er gebeurd?
* Hoe kan het dat een kind van vijf het effect heeft op een hele school dat “ze het niet          meer trekken”?
* Welke beeldvorming speelt een rol bij de betrokkenen?
* Wat is er allemaal geprobeerd en is dat in gezamenlijk overleg methodisch aangepakt?

De gedachten en gevoelens die onder andere bij mij opkomen zijn:
* Onrechtvaardigheid omdat de jongen per definitie de meest kwetsbare persoon is in dit verhaal.
* Verdriet omdat deze jongen middels zijn gedrag duidelijk probeert te maken dat hij het moeilijk heeft.
* Deze jongen verdient het dat volwassenen datgene doen om zijn situatie positief te beïnvloeden.

Feiten die ik onder meer zie:
* Een noodprocedure starten zegt meer over de volwassenen in dit verhaal dan over het kind.
* Men ziet het kind niet meer, men ziet alleen het gedrag.
* Het kind zendt noodsignalen uit en die worden niet gehoord, op basis van verwachtingen, oordelen en aannames van de volwassenen.

Waarom ZON?
Aansluiten Bij Communicatie maakt deel uit van ZON – Zorg Ondernemend Netwerk en werkt in nauwe samenwerking met andere bevlogen professionals om situaties als deze ten goede te keren. Wij doen gewoon waar het kan en bijzonder waar het nodig is.
logoronddefinitief
We brengen rust en ontspanning door samen met betrokkenen te gaan kijken
* waar de ruimte zit;
Kan iedereen zijn wie hij is, hoe zit het met afstand en nabijheid, hoe zit het met het innemen van fysieke en mentale ruimte?
* hoe het staat met openheid;
Is iedereen in staat oprecht te luisteren naar elkaar, zijn mensen zich bewust van hun eigen oordelen, aannames en interpretaties, zijn mensen bereid naar hun eigen aandeel te kijken zonder schuld- en schaamtegevoel en zonder in goed of fout te denken?
* wat mensen nodig hebben om (weer) nieuwsgierig te zijn;
Zijn betrokkenen benieuwd naar de beleving en motivatie van anderen? Wat hebben betrokkenen nodig om zich veilig te voelen? Zijn ze bereid te onderzoeken wat hen belemmert in het veranderen van de situatie?
* wat er duidelijk is;
Hoe betrouwbaar stellen betrokkenen zich op? Is de omgeving voorspelbaar? Waar zit de behoefte aan houvast bij de betrokkenen? Waar zitten de onduidelijkheden?

In onze hulpverlening stellen wij ons gelijkwaardig op, we zijn er niet op uit om “schuldigen” aan te wijzen of te vertellen wie wat fout doet. Wij bieden ruimte, openheid, nieuwsgierigheid en duidelijkheid om de betrokkenen te ondersteunen in het vinden van hun eigen oplossingen.
mildheid

Mogelijk is een andere school de oplossing, dat kunnen we nu nog niet zeggen. Wat wij wel weten is dat deze situatie behoefte heeft aan rust, ontspanning en veiligheid zodat er een besluit genomen kan worden dat recht doet aan alle betrokkenen.

Wil je meer weten over onze dienstverlening? Of heb je een specifieke casus die je wilt voorleggen? Neem dan contact op met:
karen@zorgondernemendnetwerk.nl
jannet@zorgondernemendnetwerk.nl

Of kijk op onze websites:
http://www.aansluitenbijcommunicatie.nl
http://www.shareinawareness.nl

http://www.zorgondernemendnetwerk.nl
Zorg-Ondernemend-Netwerk-logo

 

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Agressie, gelijkwaardigheid, Onbegrip, ROND en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.