Ja maar, ja maar, je moet, je moet

Je MOET dit lezen 🙂

Aansluiten Bij Communicatie

Omdenken volgens Berthold Gunster:
“Ja-maar (het is niet wat het zou móeten zijn en dat is een probleem) naar ja-en (het is, wat het is).”

Ik zou daar nog aan willen toevoegen dat mensen die vaak zinnen beginnen met “ja maar” ja maar2niet luisteren naar wat de ander zegt. Waarschijnlijk zijn ze ook al bezig geweest hun bezwaren te formuleren tijdens de inbreng van de ander en zijn ze niet erg bereid een echt gesprek te voeren. “Ja maar” komt vaak vergezeld van “je moet”. Ik noem het de twee grootste dooddoeners in gesprekken. Elke vorm van wederkerigheid wordt geblokkeerd door deze twee uitingen. Het zegt vooral iets over de gebruikers ervan, namelijk dat zij verwachtingen hebben en deze vooral bevestigd willen krijgen.

Verwachtingen zijn rare dingen, ze kunnen gesprekken volledig laten escaleren en beide gesprekspartners gaan vaak met een onvoldaan gevoel uit elkaar. Verwachtingen ontstaan vanuit eerder opgedane ervaringen, maar…

View original post 263 woorden meer

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.