“Hé zonnetje, zullen we vandaag ‘es lekker samen gaan stralen?”

woorden1De praktijk van de huidige hulpverlening blijft vaak steken in het bespreken en eindeloos onderzoeken van het probleem. Daarmee gaat veel tijd verloren en hulpvragers worden onnodig afhankelijk gemaakt. In het slechtste geval krijgt de hulpvrager het gevoel dat hij zich voortdurend moet verantwoorden als er weer een “oplossing” aangedragen wordt, waar hij niet mee uit de voeten kan. Hulpverleners schieten nogal eens in de overtuigingsstand en doen pogingen de hulpvrager in te passen in het aanbod dat er ligt.

“Dit is het beste voor jou en jouw gezin en als je dat nou maar gewoon gaat doen, komt alles goed.”

Dat maakt dat van hulpverleners verwacht wordt dat ze het wel even zullen oplossen en hulpvragers achterover leunen omdat het probleem buiten hen zelf ligt. Dit is een mechanisme dat al jaren geldt en steeds vaker blijkt vast te lopen.

Hoe dan wel?

Om de hulpverlening weer vlot te trekken en effectiever te maken zijn een aantal dingen broodnodig, waaronder het bundelen van krachten van gepassioneerde hulpverleners die voor zichzelf en de klant kiezen en die ondersteunen bij het zoeken naar de antwoorden die al binnen mensen zelf liggen.
Samen met drie medeprofessionals heb ik daarom het initiatief genomen voor het oprichten van een Zorg Ondernemend Netwerk:

Zorg-Ondernemend-Netwerk-logo

ZON onderzoekt samen met hulpvragers wat binnen hun mogelijkheden en die van hun omgeving oplossingen zijn die de kwaliteit van hun leven vergroten.
ZON biedt een unieke mix van expertises, vanuit een gezamenlijk gedeelde visie.
ZON staat naast de hulpvrager en zijn omgeving en gelijkwaardig communiceren is de basis.
ZON staat voor verbinding, creatief denken en samen met hulpvragers te onderzoeken wat zij nodig hebben om verder te kunnen vanuit een ondersteunende, procesgerichte houding.
ZON biedt “gewoon waar het kan en bijzonder waar het nodig is.”

Aansluiten Bij Communicatie doet binnen ZON waar zij goed in is; het in kaart brengen van de onderlinge communicatie, rekening houdend met alle facetten en van daaruit praktische ondersteuning biedend bij het veranderen van bijvoorbeeld de communicatiestijl van ouders, het inzetten van alternatieve communicatiemiddelen of bij het ervaren van de effecten van stress en lichaamstaal op ontspannen met elkaar omgaan.
zelf doenIn alle relaties is communicatie tweerichtingsverkeer en zijn er dus twee of meer partijen die invloed uitoefenen op elkaar. Factoren die communicatie bemoeilijken kunnen onder meer Niet Aangeboren Hersenletsel, ontwikkelingsproblemen of een verstandelijke beperking zijn, maar ook stress, ingrijpende levensgebeurtenissen of eerdere ervaringen hebben hun impact op de manier waarop mensen communiceren.

Loop je in jouw leven aan tegen problemen en zou je willen weten wat jij daar zelf aan kunt doen? Neem dan eens contact op met karen@aansluitenbijcommunicatie.nl en maak kennis met de mogelijkheden, die er altijd zijn.

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Relaties en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.