Langs elkaar heen praten en toch denken dat het over hetzelfde gaat.

cadeau2Een simpele opdracht als “pak jij dat cadeau even in” kan al snel uitlopen op een ruzie. De één heeft een beeld bij de opdracht, de ander ook. Die beelden hoeven niet persé overecadeau1en te komen en daar wordt pas bij stil gestaan als de ander het cadeau heeft ingepakt en het niet lijkt op wat de één in zijn hoofd had. Verwachtingen, gevoelens, karakter, ervaringen bepalen grotendeels de beelden die ieder voor zich van woorden en begrippen in zijn hoofd heeft.

Afgelopen week realiseerde ik me weer een aantal keer dat woorden alleen niet genoeg zijn. We kunnen de betekenis van woorden kennen en het in de praktijk dan toch over iets totaal anders hebben. Dat is het verschil in referentiekader van mensen, dat ontstaat op basis van ervaringen, herinneringen, scholing, karakter, emoties en meer.

Denkertje13

Eerst was er het voorbeeld van iemand die verzuchtte; “waarom zeggen dokters toch altijd dat er niets aan de hand is, als op de MRI niets te vinden is?” Dokters kijken vanuit hun referentiekader naar klachten, ze gaan op zoek naar aantoonbare lichamelijke gebreken om klachten te kunnen verklaren. Met bijvoorbeeld pijn of krachtverlies waarvoor zij geen aanwijzingen vinden, kunnen ze niet zoveel en mijn ervaring is dat ze dan al gauw zeggen dat “het tussen de oren zit”.  Hun referentiekader belemmert hen om verder te kijken, te luisteren en mee te denken op het moment dat er geen lichamelijke oorzaak aan te wijzen is. Wat zij niet zien, is er niet. Wat zij niet kunnen aantonen, is er ook niet.

Vervolgens zat ik in een groep professionals met allemaal een andere achtergrond voor een introductiedag in een methode om de communicatie met kinderen en volwassenen met complexe beperkingen in kaart te brengen om die vervolgens op gang te brengen of te stimuleren. Het viel mij op, dat ieder vanuit zijn expertise anders keek. Wat voor de één logisch was, bleek voor de ander abracadabra en omgekeerd. Niet vreemd als je bedenkt dat iedereen zijn eigen ervaringen, kennis en persoonlijkheid meebrengt. Voor iemand als ik die graag de logica begrijpt van interventies was het een verwarrende dag.

Toen volgde nog een telefoongesprek over een onderneming, waarbij ik slechte ervaringen heb en de ander aan de telefoon niet. Wat voor mij logisch is op basis van wat ik ervaren heb, blijkt voor de ander niet te begrijpen omdat hij niet hetzelfde heeft meegemaakt. Ik realiseerde me weer dat praten over hetzelfde eigenlijk heel ingewikkeld is.

We kunnen dezelfde woorden gebruiken en het toch over iets totaal anders hebhebben we het over hetzelfdeben. Eigenlijk heel bijzonder. Als wij met elkaar praten, nemen we de informatie die de ander geeft en gooien er ons eigen sausje overheen. We gaan in ons geheugen op zoek naar die ervaringen die lijken op wat de ander zegt en denken dan te begrijpen wat de ander zegt.

Sta daar de komende week eens bij stil als je in gesprek bent met anderen en verbaas je over het gemak waar mee jij zelf en heel veel anderen denken dat ze precies weten wat de ander bedoelt.

 

 

 

 

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Communicatie, luisteren, praten, Relaties en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.