Gebabbel, gebabbel, gebabbel….

woordenCauseren, kleppen, een dialoog aangaan, beppen, kouten, kwebbelen, ouwehoeren, parlevinken, poekelen, snateren, roddelen, spreken, babbelen, keuvelen, klappen, kletsen, palaberen, tateren, discussiëren, converseren, kakelen, wauwelen, zwammen.

Praten; we doen het veel, vaak en graag. Het is niet voor niets dat er zoveel woorden zijn voor dé activiteit die mensen verbindt, bij elkaar brengt maar ook tegenover elkaar kan zetten. Het is naast geschreven taal, de dominante manier om in contact te zijn met anderen.

Waarom praten we?

  • Om de ander te overtuigen (reclame maken)
  • Om behoeften te vervullen (vragen om wat nodig is)
  • Om informatie uit te wisselen (overdracht, dialoog)
  • Om advies te vragen (hulp bij het nemen van beslissingen)
  • Om elkaar aan te zetten tot actie (waarschuwen, motiveren)
  • Om nieuwe dingen te leren (cursus volgen)
  • Om nieuwe mensen te leren kennen (daten)
  • Om gevoelens te delen (verwerking en erkenning)
  • Om grenzen aan te geven (afbakenen)
  • Om het samen eens te zijn over dingen (erbij willen horen)
  • Om het samen oneens te zijn over dingen (meningen uitwisselen)
  • Om verhalen te vertellen over wat we hebben meegemaakt (delen)
  • Om situaties te bespreken waar we samen zijn geweest (ervaringen vergelijken, delen)
  • Om mensen te bespreken die ons dwars zitten (roddelen)

Denkertje5

Wat beïnvloedt onze manier van praten?

  • Persoonlijkheid
  • Emoties
  • Waarneming
  • Ervaringen
  • Fysieke mogelijkheden
  • Intelligentie
  • Referentiekader
  • Omgeving
  • Opvoeding
  • Behoefte aan praten

Wij zijn allen uniek en bezitten elk een eigen mix van bovenstaande factoren. Dit maakt dat elk gesprek zijn eigen unieke verloop kent. De mate waarin wij in staat zijn op elkaar af te stemmen zowel in vorm, inhoud en gebruik van taal, bepaalt het succes van het contact en de interactie. Daarnaast nemen wij allemaal diverse rollen in in ons dagelijks leven; tegen je baas praat je anders dan tegen een familielid.

Als het goed is, leren we gedurende ons leven de regels die gelden voor verschillende soorten gesprekken. We vertellen bijvoorbeeld schuine moppen op verjaardagen en niet in een serieus gesprek over de problemen die iemand ondervindt. Die regels zijn enerzijds algemeen bepaald maar kennen binnen diverse groepen diverse nuances. Wij zijn enigszins geschokt, dan wel verrast als we op televisie Lil’Kleine “Pietertje” horen zeggen tegen de burgemeester van Hilversum en er ontstaat oproer. Ook de reactie van mensen op de uitspraak van Wilders over het nepparlement geeft weer dat wat de één volkomen gerechtvaardigd vindt, een ander ervaart als belediging en schoffering.

En wat kan er misgaan als mensen met elkaar praten?verzwijgen

  • Het niet over hetzelfde hebben.
  • De emoties overschaduwen de inhoud.
  • Toestemmen maar de consequenties niet goed kunnen overzien.
  • Dreigend of intimiderend taalgebruik.
  • Elkaars non-verbale signalen niet opmerken of niet juist interpreteren.
  • Een monoloog houden terwijl je samen in gesprek bent.
  • Mensen onderbreken tijdens hun verhaal.
  • De informatie die wordt overgebracht is niet passend bij wat de ander begrijpt.
  • Niet weten wat te zeggen en dus de persoon uit de weg gaan.
  • Wollig taalgebruik hanteren waardoor de ander afhaakt.
  • Ruzie krijgen en er achter komen dat je er uiteindelijk hetzelfde over denkt, er alleen andere woorden voor gebruikt.
  • Onnodig ingewikkeld doen om een ander te imponeren.
  • Adviezen geven en niet luisteren naar wat de ander te zeggen heeft (“je moet”)
  • Het zogenaamd ergens mee eens zijn (“ja maar” betekent meestal NEE)
  • En nog heel veel meer.

Kortom, er komt nog heel wat kijken bij het voeren van een goed gesprek. Plezierig omgaan met elkaar betekent rekening houden met elkaar. Navragen, benoemen en bij onszelf blijven voorkomen al een aantal misverstanden. Erkennen dat ieder mens zijn eigen werkelijkheid heeft, begrip hebben voor onderlinge verschillen en ons geregeld afvragen of we gelijkwaardig zijn in een gesprek verhogen de kwaliteit van gesprekken.

rechtersMet name in de communicatie met mensen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking of Niet Aangeboren Hersenletsel is nog veel te winnen als we uitgaan van de mogelijkheden die de ander wél heeft.

“Praten kan niet iedereen, maar communiceren kunnen en willen we allemaal!”

Voor meer informatie over problemen rondom praten, neem contact op met karen@aansluitenbijcommunicatie.nl of neem een kijkje op http://www.aansluitenbijcommunicatie.nl

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Communicatie, gelijkwaardigheid, praten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.