Dementie: vergeten te eten, en dan?

Vandaag vertel ik het verhaal van iemand die onlangs in een verzorgingshuis is komen wonen. Elke dag komt er steeds een andere verzorgende het eten brengen en elke dag neemt ze het onaangeroerde blad na ongeveer drie kwartier weer mee met een opgewekt “Goh, had u niet zo’n trek vandaag?” Ze noteert in de overdracht dat mevrouw X geen trek had en daarmee is de kous af.dienblad

Zou je denken?

Hoe lang duurt het voor iemand één en één bij elkaar telt en vraagtekens zet bij de eetlust van mevrouw X? Hoe snel zou jij het in de gaten hebben? En wat wordt er dan aan gedaan?

In diezelfde overdracht is ook te lezen dat mevrouw in de war is, mogelijk zelfs dementeert. Dat plaatst de eetlust in een ander perspectief. Mogelijk herkent mevrouw de situatie niet meer als eetsituatie omdat hij niet lijkt op de eetsituatie in haar vertrouwde omgeving. Mogelijk is het binnenlopen van de verzorgende en de boodschap “eet smakelijk” geen signaal voor mevrouw om te gaan eten. Mogelijk ziet ze het blad wel en weet ze niet meer wat ze er mee aan moet. Mogelijk heeft ze zelfs honger, maar kan ze er niet bij en weet ze niet hoe ze dat voor elkaar moet krijgen.

Wat ook de reden is, de conclusie kan niet zonder meer zijn dat mevrouw geen eetlust heeft.

Wat te doen?

zelf doen

Allereerst opmerken dat het etensblad van mevrouw vrijwel elke dag onaangeroerd weer opgehaald wordt. Vervolgens actie ondernemen en kijken hoe het blad wordt gepresenteerd. Vaak is er sprake van haast: neerzetten, “eet smakelijk” zeggen en door naar de volgende. In korte tijd krijgt mevrouw dus veel informatie te verwerken. Komt die informatie wel aan?

Kleine dingen maken het leven van mevrouw X makkelijker.

  1. Haar voorbereiden op de komende maaltijd door haar uit te nodigen aan tafel te komen zitten en het eventueel omdoen van een servet.
  2. Samen met haar de deksel van het bord halen en haar vertellen wat er op ligt. Dan kan ze zich door het ruiken en zien van het eten voorbereiden op wat gaat komen.
  3. In gesprek gaan over hoe mevrouw het eten wil nuttigen; wil ze de maaltijdonderdelen apart of vindt het ze het prettiger als het geprakt wordt.
  4. Erbij blijven als mevrouw de eerste happen neemt. Misschien is het zelfs wel nodig om de gehele maaltijd erbij te blijven.
  5. Als mevrouw niet zelfstandig het bestek op neemt, haar helpen dat te doen en samen een hap op lepel of vork doen, dit is vaak al genoeg om mevrouw weer te doen realiseren wat ze met bestek moet doen.
  6. Als ook dat niet leidt tot het zelf nemen van een hap, samen de hap naar de mond brengen en mevrouw de tijd geven om haar mond open te doen en zelf af te happen.

De kans is groot dat mevrouw X ineens wèl blijk geeft van eetlust en met smaak gaat eten.

gewenningKortom, voor je de conclusie trekt dat iemand geen trek
heeft, vraag jezelf dan af of JIJ de juiste communicatiemiddelen hebt ingezet en de juiste voorwaarden hebt neergezet die het mevrouw X, in dit geval, mogelijk maken om te GAAN eten. 

Ieder mens is uniek, iedere situatie is dat ook. Middelen die je kunt inzetten zijn enerzijds je eigen houding en benadering en anderzijds aanpassingen in bord, bestek of beker. Ook het variëren met voedingsmiddelen en manieren van bereiden behoren tot de mogelijkheden. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over wat jij kunt doen? Neem dan contact op voor een afspraak: karen@aansluitenbijcommunicatie.nl 

Aansluiten Bij Communicatie biedt coaching en training in het afstemmen op de mogelijkheden van mensen. Goed eten en drinken is een basisvoorwaarde voor je prettig voelen. In de training leer je je communicatie af te stemmen op de ander én leer je welke voorwaarden er nodig zijn om de boodschap duidelijk over te brengen. In de coaching leer je goed kijken naar de ander en je handelen af te stemmen op de ander. Alles valt of staat met communicatie, zowel verbaal als non-verbaal. Je werk wordt er plezieriger en je bespaart veel tijd als je de juiste communicatieve vaardigheden weet in te zetten en als je beter weet waar de valkuilen zitten.

 

 

 

 

 

 

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Communicatie, eten en drinken, Goede zorg, professionele communicatievaardigheden en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.