De kracht van woorden; praatjes vullen geen gaatjes.

gebakken luchtHoe is het de financiële wereld gelukt om zeven miljoen woekerpolissen te verkopen? Zijn de kopers allemaal dom of is de communicatie van de verkopers er op gericht geweest om een bepaald gevoel op te roepen? De inhoud verstoppen in ingewikkelde termen, voorzien van mooie plaatjes van witte palmenstranden en zonnige vergezichten en niet te veel vermelden over de daadwerkelijke gang van zaken zo gauw de polis ondertekend is. De vorm heel positief, gebruik makend van vage ideeën van gewone mensen over geld en geldzaken, de risico’s zorgvuldig verstoppend in kleine lettertjes en de nadruk leggen op de opbrengst. Veel mensen hebben nooit vooraf gezien hoeveel kosten er van het ingelegde bedrag af gingen en hebben dus ook niet door gehad dat de polis zichzelf aan het “opeten” was. De gebruikte woorden, gericht op het wegnemen van argwaan en zo geformuleerd dat de gevolgen niet direct te overzien waren. Daar kwamen mensen pas achter op het moment dat de polis af liep en zij achterbleven met niets of erger nog een schuld.

woorden1

Woorden zijn van zichzelf niet gevaarlijk. Ze staan alleen nooit los van het non-verbale. De letterlijke betekenis van woorden is neutraal te omschrijven en zoals we vroeger al leerden “schelden doet geen zeer, slaan des te meer”.  Hoe komt het dan dat woorden wel degelijk kunnen kwetsen, mensen op het verkeerde been kunnen zetten en misverstanden en conflicten veroorzaken tussen mensen?

Woorden zitten altijd in een context. Die context bestaat uit de situatie waarin het woord gezegd of geschreven wordt, de partijen die bij elkaar betrokken zijn, ze staan geschreven of worden gezegd met een bepaalde intentie en scheppen een beeld van de werkelijkheid door de manier waarop ze geordend worden.

De situatie is een momentopname. Met name gesproken woorden zijn vluchtig en roepen een reactie op bij gesprekspartners. Als je gesprekspartner lijkt op iemand die jou in het verleden onzeker heeft gemaakt, is de kans groter dat jij niet helemaal uit de verf komt. Heb je daarentegen net geweldig nieuws gehoord en ben je daar uitgelaten over, dan loopt zo’n gesprek heel anders. Geschreven woorden blijven bestaan maar zijn niet objectief.  Als je een sollicitatiebrief schrijft, na 150 afwijzingen, komt er iets anders op papier dan wanneer je de ervaring hebt dat jouw brieven altijd leiden tot een uitnodiging.

Partners in communicatie zijn de belangrijkste “stoorzenders” omdat zij ieder hun eigen beleving, ervaring, gevoel, motieven en gedachten inbrengen in de communicatie. Wat de één letterlijk zegt, wordt door de ander voorzien van een eigen interpretatie en kleuring. Als iemand een gesprek domineert, blijf jij vaak achter met een onvoldaan gevoel. Hetzelfde geldt voor geschreven woorden. Als je een bericht leest waardoor je hoop krijgt, dan ben je sneller geneigd mee te gaan in plannen van een ander.

oprecht4De reden dat wij mensen communiceren is grotendeels gericht op het beïnvloeden van anderen; we willen hen overtuigen, enthousiasmeren voor onze plannen, motiveren en aanzetten tot actie, gelijk krijgen of ons eigen leven makkelijker maken. De intentie waarmee dat gebeurt varieert van puur eigen belang tot het beste met anderen voor hebben. De meeste mensen zijn goedwillend en hebben geen boze bedoelingen. Ze vertrouwen er op dat anderen precies zo zijn als zij zelf. Helaas maakt dat dat mensen die minder goed willen of anderen voor hun karretje willen spannen vanuit eigen belang de ruimte krijgen. Vraag je daarom altijd af welk belang er gediend wordt.

Mooi voorbeeld: ik ging ooit voor een doorlopend krediet naar mijn bank. In het gesprek was de mevrouw nogal terughoudend en het bedrag van 5000 euro was een probleem. Toen vroeg ze mij of ik een eigen huis had en na mijn bevestiging draaide ze om als een blad aan een boom en kon ik ineens een krediet van 22000 euro krijgen. Waarop ik haar verbaasd aan keek en zei dat ik maar 5000 euro nodig had. Na nog wat “ja maars” van haar kant en nog wat “nee, ik wil maar 5000 euro” legde ze zich er bij neer. De uitkomst van het gesprek was dat ik de lening kreeg die ik vroeg, maar de uitkomst had ook heel anders kunnen zijn als ik me had laten overtuigen.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Vraag je altijd af wie het beste met je voor heeft, het antwoord is vaak dat jij zelf diegene bent!

Denkertje14

Word geen slachtoffer van je eigen goedheid.

#praatjesvullengeengaatjes, #nietlullenmaarpoetsen, #veelbelovenweiniggevendoeteengekinvreugdeleven, #altegoedisbuurmansgek.

 

 

 

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Communicatie, Fraude, gelijkwaardigheid, Gevoel en verstand, praten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.