Normale Mensen Die Weten Hoe Het Hoort.

normaal-doen-300x423Hoor jij daarbij? Ken je mensen die daarbij horen? Wie bepaalt de regels? Wie stelt de criteria vast? Wanneer hoor je er bij? En belangrijker nog, wat nou als je niet aan de “norm” voldoet? Vanaf je geboorte word je langs de normale lat gelegd, te beginnen bij de lengte en gewichtslijnen. Pas je binnen de lijnen dan zit je goed, val je er buiten dan volgen gefronste wenkbrauwen en moet je “in de gaten gehouden” worden want er zou weleens iets mis kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor het verwerven van vaardigheden. Daar zijn normen voor en kinderen moeten op een bepaalde leeftijd bepaalde dingen kunnen. Die normen zijn er natuurlijk niet voor niets, ze zijn ontstaan uit ervaring met duizenden kinderen over de jaren en het grootste deel valt er daarom ook binnen.

Wanneer gaan we ingrijpen? 

Denkertje16

Dat is het moeilijke punt. Sommige kinderen volgen een ander, eigen pad, praten bijvoorbeeld met twee nog nauwelijks maar zijn motorisch ver vooruit op hun leeftijdgenoten of andersom. Er zijn kinderen die pas op vierjarige leeftijd gaan praten maar dan ook in één keer volzinnen produceren, die slaan het “oefenen” over en komen pas naar buiten als ze het goed kunnen. Er zijn kinderen bij wie het niet-praten wél een probleem vormt en zij hebben hulp nodig omdat hun ontwikkeling in gevaar komt.

In de huidige hectische maatschappij ligt veel druk op presteren en er ontstaat snel onzekerheid als een kind niet voldoet aan de verwachtingen. Toch is er een enorme variatie tussen kinderen en het grootste deel van de kinderen die hun eigen pad kiezen en zich niet “aan het boekje” houden, groeit op tot zelfredzame, functionerende volwassenen. Dat is geruststellend.

metenWat het lastig maakt is de enorme neiging om alles te meten, weten en vastleggen in normen. Iedere ouder wil het beste voor zijn kind en de definitie van “beste” is voor veel mensen voldoen aan de normen én het liefst nog excelleren. De realiteit is dat kinderen gedijen in een omgeving waarin liefde, aandacht, geborgenheid, veiligheid en waardering is voor wie ze zijn. Dat staat los van hun intelligentie, talenten en vaardigheden. Ieder mens is de moeite waard, ook als ze niet zo slim, sociaal, talentvol en speciaal zijn op de gebieden die volgens de norm succes betekenen. Feit is dat normen voortkomen uit diversiteit. Een IQ van 100 betekent dat er een hele grote groep mensen rond de 100 uitkomt, dat er een kleine groep veel lager uitkomt en een kleine groep daar ver bovenuit steekt. En toch vindt niemand het leuk om te horen dat hij een IQ van 100 heeft. Ouders worden onzeker van kinderen die anders zijn dan ze gedacht hadden.

communicatie1Kinderen die om wat voor reden dan ook problemen hebben, verdienen ondersteuning die gericht is op hun mogelijkheden. Veel van de huidige zorg is gericht op oefenen tot je aan de norm voldoet om er zo weer bij te horen. We zitten als maatschappij met onze handen in het haar als het gaat over bijvoorbeeld kinderen met autisme of ADHD en we proberen hen uit alle macht aan te passen. Aansluiten Bij Communicatie draait het om; wat heeft een kind nodig om gelukkig te zijn en lekker in zijn vel te zitten. Met welke aanpassingen hoeft een kind niet op zijn tenen te lopen, op welke manieren leert een kind en wat kan de omgeving doen om het kind te ondersteunen. Soms is een planbord een oplossing, soms helpt het om duidelijke rituelen in te bouwen in het dagelijks leven en soms gaat het aanleren van nieuwe vaardigheden makkelijker als er een boekje met foto’s wordt ingezet.

Dit alles is maatwerk, elk kind is uniek, leeft in zijn eigen specifieke omstandigheden en in een omgeving waarin patronen ontstaan in de omgang. Een communicatieprofiel biedt inzicht in de mogelijkheden van kind en omgeving en leidt tot een plan van aanpak waarin de onderlinge relaties positief beïnvloed worden. Een combinatie van kennis, vaardigheden en houding ten opzichte van elkaar leidt tot meer ontspanning, rust en plezier.

sterkMerk je in jouw gezin dat het moeilijk verstaanbare gedrag van je kind het dagelijks leven domineert, het veel extra stress geeft en het veel tijd en energie kost, maak dan eens een afspraak voor een vrijblijvende kennismaking met Aansluiten Bij Communicatie.  In dat gesprek onderzoeken we het probleem en krijg je advies over mogelijke oplossingen.

“Aansluiten Bij Communicatie: omdat we elkaar niet begrijpen als we dat niet doen!”

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Agressie, Autisme, Communicatie, Gedrag, Onbegrip en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.