Maak het jezelf makkelijker!

Stel jezelf eens de vraag: zou jij nog vrolijk en gezellig zijn als je dag in, dag uit te horen krijgt of merkt dat je anders bent, dat je dingen niet kunt en dat je lastig bent? Welnee, dat trekt niemand.

“Je wilt niet luisteren”

gewenningToch is dat wat nog te vaak gebeurt in het onderwijs. Leerlingen krijgen het te horen. In de hectiek van de dag is vaak de beleving van de leerkracht leidend en stilstaan om eens naar de interactie te kijken vanuit het gegeven dat er twee mensen nodig zijn voor communicatie, gebeurt weinig vanuit een positief gevoel. Mijn nekharen gaan overeind staan als ik mensen hoor zeggen dat “ze wel kan luisteren, maar er gewoon geen zin in heeft” of dat “hij maar gewoon moet doen wat ik zeg, zo moeilijk is dat toch niet”.

Taal is hét instrument om informatie over te dragen, maar………hebben we het over hetzelfde

  • Spreken vluchtig is en snel gaat; nadat een  zin is uitgesproken, is hij “verdwenen” en moet de luisteraar hem gehoord en verwerkt hebben, anders komt de informatie niet goed over.
  • Taal is niet eenduidig; er zijn niet voor niets letterlijke en figuurlijke betekenissen. Begrippen worden ingekleurd door zender én ontvanger, op basis van ervaringen, herinneringen, gevoelens en gedachten. 
  • Er zijn goede zintuigen, een goed waarnemingsvermogen, een goede concentratie, en een goed stel hersens nodig om gericht te zijn op taal in de omgeving.

Er zijn genoeg geheugensteuntjes en hulpmiddelen die mensen inzetten om het zichzelf makkelijker te maken en toch worden die in de omgang met kinderen, mensen met een verstandelijke beperking of mensen die op een andere manier moeite hebben met luisteren weinig ingezet. Sommige leerkrachten weigeren bijvoorbeeld het huiswerk op het bord te schrijven en proberen kinderen zo te dwingen het te onthouden. Maar wat nou als het huiswerk elke keer wordt opgegeven aan het eind van de les en jij, als kind, volledig afgeleid bent door het schuiven met stoelen, het gerommel in tassen en het geblader van agenda’s? Tja, dan zoek je het zelf maar uit. 

Taboe?

Toch is het taboe om te zeggen dat leerkrachten te weinig doen om de communicatie te vergemakkelijken en gelijkwaardiger te maken, want dan doe je de goeden tekort. Mensen in het onderwijs werken heel hard, doen enorm hun best en hebben het niet makkelijk. De invoering van passend onderwijs zorgt daarbij nog voor extra uitdagingen. Dat alles doet iets met hun beleving, maar mag geen excuus zijn om alleen nog maar beheersend en sturend te communiceren. Mensen die het gesprek wèl willen aangaan over hun manier van communiceren, winnen daar rust, wederzijds begrip en een betere sfeer mee. Weten wat jouw manier van doen teweeg brengt bij de ander, schept ruimte voor verandering.

Denkertje13

Bewust inzetten alle communicatievormen

Goede communicatievaardigheden maken het werk makkelijker en leuker. Daar waar visuele middelen ingezet worden om verduidelijking te geven, kost het op termijn minder tijd dan steeds dezelfde vragen moeten beantwoorden. Tel daarbij op dat steeds opnieuw hetzelfde zeggen, irritatie oproept en de voordelen zijn duidelijk. Luisteren en ruimte geven op de juiste momenten voorkomt irritatie en een gespannen sfeer. Weten wanneer veel praten bijdraagt aan de spanning maakt de bewuste inzet van lichaamstaal logisch. Duidelijk zijn met woorden, neemt onzekerheid weg bij de ander. Kortom, er is een wereld te winnen door het bewust bezig zijn met aansluiten bij de ander.

WETEN is niet altijd TOEPASSEN

Doen wat je weet, kost meer tijd en die is er vaak niet. Bewust bekwaam worden kost tijd en het effect is vaak niet direct zichtbaar. Waarom dan toch moeite doen? Professionals werken in het onderwijs om het beste uit kinderen te halen en tegelijkertijd moeten diezelfde kinderen wel mee met de stroom. Dossiers worden er volgeschreven over “probleemgedrag” en er gaat veel tijd zitten in overleggen over wat er mis gaat. Toepassen van de juiste communicatievormen maakt het werk makkelijker en de sfeer beter. 

Nadenken over wat meerwaarde heeft is maatwerk. De intentie waarmee het middel wordt ingezet is daarbij belangrijker dan het middel zelf. Nadenken over wat verduidelijkt en hoe, is een zoektocht waarbij Aansluiten Bij Communicatie ondersteuning biedt.

Nodig mij eens uit voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden: karen@aansluitenbijcommunicatie.nl of kijk op de website: http://www.aansluitenbijcommunicatie.nl

Over bijkaren

Initiatiefnemer Aansluiten Bij Communicatie, gepassioneerd voorvechter van (mede)zeggenschap van mensen voor wie praten en luisteren niet vanzelfsprekend is
Dit bericht werd geplaatst in Aansluiten Bij Communicatie, Agressie, Communicatie, Gedrag, Onbegrip, professionele communicatievaardigheden en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Maak het jezelf makkelijker!

  1. bijkaren zegt:

    Dit is op Aansluiten Bij Communicatie herblogden reageerde:

    En de ander ook 🙂

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.